Yine bezm-i çemene lâle fürûzan geldi
Müjdeler gülşene kim vakt-i çirâğan geldi
Bülbül âşüftelenip bezme gazel-hân geldi
Müjdeler gülşene kim vakt-i çirâğan geldi
Çıkıp ikbâl ile gülzâra şehenşâh-ı cihan
İltıfâtıyle eder gülleri şad u handân
Lâlezâra gelir elbet yine sultân-ı zaman
Müjdeler gülşene kim vakt-i çirâğan geldi
Seyr olup raksı yine dilber-i mümtâzların
Yine eflâke çıkar nâleleri sâzların
Câna ateş bırakır şûlesi âvâzların
Müjdeler gülşene kim vakt-i çirâğan geldi
Ney ü santûr u rubâb ü def ü tanbur ile çeng
Nağme-i bülbül ü kumrîye olup hem-âheng
Pür eder âlemi şevk u tarab u rengâ-reng
Müjdeler gülşene kim vakt-i çirâğan geldi
Can fezâ turre-i hûban gibi zülf-i sümbül
Dil-güşâ nazm-ı Nedîmâ gibi ruhsâre- i gül
Dün gülistanda işittim ki der idi bülbül
Müjdeler gülşene kim vakt-i çirâğan geldi
Ahenk Unsurları
Nazım Birimi, Nazım Biçimi
Bu şiirin nazım birimi “dörtlük”tür. Şarkı nazım biçimi dörtlüklerden oluşur.
Şiirin nazım biçimi ise “şarkı”dır.
Ölçü
Bu şiirde aruz ölçüsü kullanılmıştır. Şiir, aruzun “Fâ’ilâtün / Fe’ilâtün / Fe’ilâtün / Fa’lün” kalıbıyla yazılmıştır.
Kafiye Şeması (Kafiye Örgüsü)
Düz kafiye
-a
-a
-a
-a
-b
-b
-b
-a
-c
-c
-c
-a
-d
-d
-d
-a
-e
-e
-e
-a
Redif ve Kafiye
Birinci Dörtlük
fürûzan / geldi
çirâğan / geldi
gazel-hân / geldi
çirâğan / geldi
“geldi” redif, “an” iki ses benzerliği “tam kafiye”
İkinci Dörtlük
cihan
handan
zaman
“an” iki ses benzerliği “tam kafiye”
Üçüncü Dörtlük
mümtâz/ların
sâz/ların
âvâz/ların
“ların” redif, “âz” üç ses benzerliği “zengin kafiye”
Not: Uzun sesler çift harf kabul edilir.
Dördüncü Dörtlük
çeng
aheng
reng
“eng” üç ses benzerliği “zengin kafiye”
Beşinci Dörtlük
sümbül
gül
bülbül
“ül” iki ses benzerliği “tam kafiye”
Tema ve Konu
Bu şiirin teması “bahar”dır. Konusu ise şairin baharın gelişinden duyduğu mutluluktur.